mandag 28. februar 2011

Snadder!



Frokostblanding er jeg veldig glad i. Men det er alltid noe feil med dem man kjøper! Enten er den for søt, eller så er det steinhard tørket frukt, eller så inneholder den noe jeg ikke synes er så godt, som f.eks tørket banan. Jeg har kun en eneste gang funnet en perfekt frokostblanding, og det var i Sverige. Så hvorfor ikke lage sin egen? Det er på ingen måte noen heksekunst!
For noen år siden så jeg Nigella Lawson lage frokostblanding på TV, og ble inspirert av denne. Jeg husker hun hadde i kakaopulver, olje og "apple sauce", som jeg byttet ut med eplesyltetøy.
Det hele er veldig enkelt. Jeg har blandet store havregryn, 4-korn, hasselnøtter, pistasjnøtter, solsikkekjerner, linfrø og svarte sesamfrø sammen med litt honning, eplesyltetøy og olje. Så har jeg hatt i Valrhona kakaopulver (skikkelig god kvalitet, smaker og lukter himmelsk sammenlignet med Freia). Deretter har dette blitt blandet godt og ristet i ovnen, ca 30 min på 150 grader. Etterpå har jeg hatt i noen never knust cornflakes siden det også fantes i skapet. Nam!
Noen forslag til hva jeg kan putte i frokostblandinga neste gang?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Helt enig om at tørket banan er forferdelig.Hva med noen hakkede tørkede aprikoser? :-)

Knitgirl sa...

De har en veldig fin fest-bok med Nigella-mat på tilbud på mamututsalg nå.

Jeg må ha hakkede mandler i min frokostblanding...