fredag 18. februar 2011

nytt sjal, persiennesolstriper og vårfølelse!


Her ble det mange bilder på en gang! For ei lita uke siden ble jeg ferdig med dette strikke foran TV-prosjektet, et sjal i rillestrikk.

Dette er strikket i 2 forskjellige typer garn, vanlig lysegrå alpakka og et garn i grått og lilla jeg har spunnet selv som hadde ca samme tykkelse som alpakkaen. Garnet fikk litt pynt i form av perler i forskjellige hvite/grå/sølvfargede nyanser som ble tredd på en rayontråd før det ble spunnet sammen med to tråder av det hjemmespunnede garnet.

Dette prosjektet ble startet helt spontant i sofaen en kveld, så det er ikke strikket etter noe mønster, selv om det er veldig inspirert av et sjal jeg har strikket før. Fremgangsmåten er enkel: Legg opp sånn omtrent 7 masker, øk en maske i hver side, samt en maske på hver side av midten annenhver omgang. Siden det er strikket med en rille i hver farge er det lett å holde oversikten. Perfekt foran TVen!

Kanten ble en enkel volang hvor det er økt en maske med kast mellom hver maske etter at stripene er ferdigstrikket. Kastene har blitt strikket vridd for å unngå hull.


Her er favorittsjalet mitt, som jeg bruker hver eneste dag. Det er flaut å si det, men dette er et prosjekt jeg begynte på mens jeg var i mammaperm.. det begynner å bli en stund siden. I høst en gang ble det ferdig, og det er godt og varmt i austavinden Bodø er så kjent for..

Mønsteret er October Nursing Shawl (PDF) Og er strikket i riller med to omganger rettstrikk mellom. Liker effekten det får! Jeg strikket 12 striper med hver farge, og forskjøv fargeskiftene slik at 6 omganger overlappet hverandre. Kanten jeg har strikket på det andre sjalet er altså hentet fra dette.

Her er det brukt kun alpakka fra Garnstudio. Det går mye i det her siden jeg er så uheldig å bo bare noen få hundre meter unna Husfliden ;)

God helg!

1 kommentar:

ANNEPÅLANDET sa...

Hei! For en fin blogg du har!
Disse sjalene likte jeg godt. Fikk lyst til å strikke meg ett makent til det øverste ditt. Så fint med perlene!
God helg!