søndag 13. februar 2011

Rundfelt mini-Marius


Frøkna har fått seg ny genser, denne gangen en Marius. Helt ny er den kanskje ikke, siden den har forsvunnet to ganger uten at vi har fått tatt den skikkelig i bruk. Jeg strikker ikke så ofte fra Sandnes-hefter, mye fordi jeg ikke er så veldig begeistret for konseptet "ingen oppskrift uten garn" som nesten alle norske produsenter kjører. Jeg finner mye jeg vil lage i heftene, men ingenting av det som presenteres er jo unikt, det er fullt mulig å finne en lignende gratis oppskrift fra nettet på noe man forelsker seg i i et hefte, med mindre det er de gamle, klassiske norske oppskriftene.
Her er altså Marius, i moderne utgave med rund sal som det så fint heter i oppskriften. Den er fra 0913 Til fjells-heftet fra Sandnes, og finnes i mange størrelser, helt fra 1 til 10 år. Jeg strikket fire år, og den ble litt romslig i skulderpartiet til frøkna som blir 4 i april. Den var derimot passe på lengden, så skal jeg strikke den igjen skal jeg være obs på det og gå en størrelse ned og heller legge på noen cm på bol og ermer.

Genseren skal strikkes i Smart, som jeg på ingen måte er noen fan av. Sandnes sin alpakka har akkurat samme fasthet, og fantes i fine "Marius-farger" så jeg byttet like så greit.
Likte dette mønsteret ganske bra, fint Marius-alternativ for oss som ikke liker å sy i ermer!

Ingen kommentarer: