tirsdag 7. juni 2011

Lue med jåleri


Det beste som finnes må være å gå i garnbutikker og bare tafse.
Se på farger, kjenne på nøster og fantasere om hva de hadde blitt fine som hvis man laget noe. Det skjedde også denne gangen, og jeg greide ikke å dy meg, men måtte kjøpe to nøster, selv om prisen var særdeles stiv. Og det var bare 68 meter på hvert nøste. Jeg klarte rett og slett ikke motstå en blanding av baby alpakka og hele 16% kasjmir, selv om to fattige nøster skulle koste meg 150 kroner!

De to nøstene passet bra til et prosjekt jeg hadde i kø på Ravelry, Mario Beret. Ei veldig enkel, litt posete lue som har blitt litt mer interessant ved å hekle på en rosett med litt filtet jåleri. Jeg følte meg ikke så bevandret i nålefilting, så løsningen for meg ble å sy på en blekksprut jeg virkelig håper ikke ruster, samt noen perler.
Så fant jeg ut at Kasjmir Alpakka egentlig ikke er så godt egnet til luer, med mindre de sitter litt strammere enn denne gjør. Garnet er altfor glatt, så jeg er redd den kommer til å skli ned i øynene både titt og ofte.
Jeg er veldig fristet til å kjøpe mer av garnet, men med den prisen blir det neppe akuelt. Hadde Sandnes derimot laget en tynnere versjon, kanskje noe i samme tykkelse som Sisu og Mini Alpakka, så hadde jeg virkelig ikke klart å la dem bli værende i butikken.